Warming up

Als je een tijdje niet hebt gesport (door bijvoorbeeld de zomervakantie) of geblesseerd bent geweest, is het verstandig rustig te beginnen met trainen. De trainingen bij Argento zijn inmiddels al begonnen. Misschien verstandig om dan onderstaand stukje eens door te lezen. Of je er wat mee doet: de keuze is aan jou! In ieder geval veel plezier met trainen.

Voor een training kun je het beste een warming-up doen. Met een warming-up bereid je je zowel fysiek als mentaal voor op lichamelijke inspanning. Daardoor neemt de kans op blessures aanzienlijk af. Bovendien verbeteren de prestaties en vergroot je het sportplezier! Na afloop van het sporten zorgt de cooling-down ervoor dat je lichaam geleidelijk weer tot rust komt. Hierdoor worden afvalstoffen beter afgevoerd (= minder spierpijn) en herstelt het lichaam sneller en beter.

Hieronder zijn de mogelijkheden voor de warming-up uitgewerkt in losmakende en dynamische voorbeeldoefeningen. De cooling-down oefeningen worden in het volgende clubblad vermeld.

WARMING-UP
Tijdens de warming-up wordt warme en gemakkelijk zittende kleding aanbevolen. Alle oefeningen kun je 10 keer herhalen. Voer de oefeningen indien mogelijk zowel links als rechts uit gedurende 15 tot 30 seconden. Forceer niets; bij spierpijn gewoon voorzichtiger en rustiger beginnen. Neem bij klachten altijd contact op met een arts.

ARMEN ZWAAIEN
  • Rustige looppas.
  • Armen ontspannen zwaaien.
  • Zowel voor- als achteruit zwaaien.
HUPPELEN
  • Ontspannen huppelen.
  • Voeten goed afwikkelen.
  • Armen ontspannen meebewegen.
HEUPEN
  • Ga in lichte spreidstand staan.
  • Handen in de zij.
  • Draai met de heupen langzaam grote cirkels.
  • Schouders en hoofd blijven op hun plaats.
HAKKEN-BILLEN
  • Rustige looppas.
  • Bovenlichaam rechtop.
  • Armen langs het lichaam.
  • Eerst met rechterhak bil aantikken, dan 2 passen gewoon, dan bil aantikken met linkerhak, enzovoorts.
KNIEHEFFEN
  • Rustige looppas.
  • Afwisselend linker- rechterknie heffen tot 90 graden.
  • Landen op de voorvoet.
  • Bovenlichaam rechtop houden.
  • Kleine passen.
  • Hoge bewegingssnelheid.
KNIEňN/ROMP/ARMEN
  • Sta rechtop met de armen omhoog gestrekt, zo hoog mogelijk.
  • Laat de armen dan ontspannen naar beneden vallen, veer iets door de knieŽn en zwaai de armen langs de knieŽn naar achteren.
  • Dan weer terug omhoog.

Niet alleen oefeningen voorkomen blessures. Ook het dragen van goed sportschoeisel en de juiste kleding kan veel leed besparen. Wat betreft sportkleding is vooral de functionaliteit van belang; het moet een zekere mate van bewegingsvrijheid geven. En uiteraard moet je je kleding aanpassen aan de weersomstandigheden. Bij koud weer moet je je warmer kleden dan wanneer het bloedheet is. Bij koud weer geldt bovendien dat meerdere lagen over elkaar meer warmte bieden dan ťťn hele dikke trui. Hieronder tref je een aantal punten aan die van belang zijn bij de aanschaf van nieuwe sportschoenen. Sommige punten lijken vanzelfsprekend, maar onbelangrijk zijn ze zeker niet!